تعیین درجه سرعت مجاز لاستیکهای تعمیر شده، به یک سری ملاحظات اضافی نیاز دارد. درحالی که برخی از تولیدکنندگان به لاستیکهای پنچری که پروسهی تعمیر چندمرحلهای به طور دقیق روی آنها انجامشدهاست، اجازه میدهند.
درجهبندی سرعت خود را حفظ نماید (ماکسیمم سرعت مجاز استفاده از تایر پس از تعمیر کم نمیشود)، بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل اینکه کنترلی روی آسیب ایجادشده توسط پنچری یا کیفیت تعمیر تایر ندارند.
نمیتوانند تائید نمایند که لاستیک ظرفیت قبلی خود در تحمل سرعتهای بالا را به دست آوردهاست. بنابراین این سیاست را اتخاذ کردهاند که لاستیکی که پنچر و سپس تعمیر شده باشد دیگر نمیتواند درجهبندی قبلی سرعت خودش را بازیابد و بهعنوان یک لاستیک بدون درجهبندی سرعت در نظر گرفته میشود.
“دستورالعمل اجازه تعمیر پنچری در ناحیه آج لاستیک و تا عمق ۴/۱ اینچ را میدهد، تعمیر سوراخهای بزرگتر در آج و همچنین تعمیر پنچری در شانه و دیوارهی لاستیک توصیه نمیشود.”
درحالیکه هر شیء تیز رهاشده در جاده میتواند باعث پنچری گردد، اکثر پنچریها توسط میخ و پیچهای کوچک ایجاد میشود (معمولاً با قطر کوچکتر از ۴/۱ اینچ).
هنگام تعمیر لاستیک پنچر ابتدا باید به سه مساله توجه کرد. ابتدا آسیب واردشده توسط شیئی که تایر را پنچر کردهاست، ارزیابی کنید، سپس یک درزگیر غیرقابل نفوذ هوا از لایهی داخلی لاستیک ایجاد کرده و مسیری که شیء از طریق آن وارد لاستیک شدهاست را کاملا پرکنید.
عموماً تعمیر لاستیک با ترکیب یک وصله (patch) قارچی شکل و درزگیر (plug) بهترین روش تعمیر لاستیکهای رادیال با تسمههای فولادی است.
روکش داخلی را آببندی نموده (قسمتی از لاستیک که بهجای تیوب داخلی جایگزین شده و تنها قسمتی که برای نگهداری هوا طراحیشده است) و مسیر سوراخ را پرکنید.
ترکیب وصله و سوراخگیر و یا وصله قارچی شکل خاص که چند کار را باهم انجام میدهد.
وصله داخلی، دوباره لایهی داخلی را میبندد تا هوا خارج نشود و پرکنندهی لاستیکی واردشده در محل بریدگی از رسیدن رطوبت به تسمههای فولادی و زههای (cord) بدنه جلوگیری میکند.ُ
حالت اول: وصله فقط در داخل
سوراخ لایه داخلی را میبندد اما مسیر سوراخ گرفته نمیشود. این کار باعث خواهد شد که رطوبت به تسمههای فولادی و زههای (cord)بدنه رسیده و منجر به زنگ زدن آنها شود.
حالت دوم: داخل کردن یک لاستیک در سوراخ
اغلب بهعنوان تعمیر خارجی بدون بررسی آسیبهای داخلی انجام میگیرد. سوراخ پنچری گرفته میشود اما تضمینی برای آببندی لایه داخلی وجود ندارد. در این حالت ممکن است از محل سوراخ هوا به تایر وارد و یا از آن خارج شود.
برای تعمیر لاستیک باید حتما تایر را از چرخ خارج کنید. اگر داخل لاستیک را برای یافتن آسیبهای پنهانی بررسی نکنید، این ریسک وجود دارد که تایر ضعیف شده باشد.
در برخی از پنچریهای ناحیهی آج که قابل تعمیر به نظر میرسند، بر اثر بررسی تایر مشخص میشود که شیئی که تایر را پنچر کرده، بهاندازه کافی بلند بوده که توانسته دیواره لاستیک را از داخل ببرد. بدون خارج کردن لاستیک از چرخ، این آسیب پنهانی مشخص نمیشد.
گرفتن سادهی سوراخ لاستیک از خارج بدون بیرون آوردن لاستیک از چرخ درست نیست (اگر لاستیک هنگام آفرود و دور از شهر پنچر شود و لاستیک یدک نیز در دسترس نباشد، سوراخگیری (plug) بهعنوان یک راهحل موقتی برای سرعت کم ممکن است به درد بخورد، اما پنچری باید بهمحض بازگشت به جاده اصلی تعمیر اساسی گردد).
علاوه بر این، هر تعمیری که سوراخی را که توسط شیء هنگام ورود به لاستیک ایجادشده است، به طور کامل پر نکند ناقص خواهد بود. زدن وصله در داخل لاستیک، روکش داخلی را درزگیری میکند، اما مسیر پنچری را پر نمیکند. این کار باعث خواهد شد که رطوبت به تسمه فولادی و/یا کابل پوششی لاستیک رسیده و منجر به زنگ زدن و خرابی آنها گردد.
در تایر، از ترکیبهای متفاوت لاستیک (پلاستیک) استفاده میشود. برای پوشش داخلی تایر از ترکیب خاصی از لاستیک استفاده میشود که میتواند هوا را بهتر نگهدارد.
زمانی که تایر پنچر شود، برای اطمینان از اینکه تایر توانایی خود را برای نگهداشتن هوا بازیابد، ابتدا باید پوشش داخلی تمیز شده، سپس جلا داده شود، چسبانده شود، وصله گردد و درنهایت پوشش داده شود.
ازآنجاییکه این کار تنها میتواند از داخل لاستیک انجام شود، این دلیل دیگری است برای اینکه تعمیر پنچری تنها با گرفتن سوراخ (plug)، مناسب نیست.
ادامه دادن به رانندگی با لاستیکی که نشتی دارد ممکن است اجازه دهد که رطوبت از اطرافش به داخل لاستیک نفوذ کند. این کار احتمال اینکه تعمیر پنچری لاستیک بهدرستی انجام شود را کاهش میدهد، چون سرانجام رطوبت به فولاد داخل لاستیک و زههای بدنه که برای تقویت لاستیک استفادهشده رسیده و باعث زنگزدگی و از دست رفتن قدرت آن خواهد شد.
برای اطمینان از ایجاد درزبندی ضد نفوذ آب، محل صدمهدیده باید بهوسیلهی یک مته برشی خاص که زنگ را از بین میبرد و اندازهی ناحیه صدمهدیده را مناسب میکند، تمیز شود، تا مکان آسیب دیده به خوبی میله لاستیکی وصله (patch) را بپذیرد.
هنگامی که میله بهدرستی در محل چسبانده شود، به لاستیک جوش خواهد خورد تا به جلوگیری از نفوذ رطوبت از بیرون به زههای (cord) تقویتکننده لاستیک کمک نماید.
درست است که تحقیقات انجام شده در محیطهای آزمایشگاهی نشان دادهاند که لاستیکهای دارای درجهبندی سرعت که بهتازگی پنچر شده و بهدرستی تعمیر شدهاند هنوز میتواند به سرعتهای بالای درجهبندیشدهی خود برسند
اما پیشنهاد نمیشود که از لاستیکهای مخصوص خیابان که تعمیر شدهاند و یا لاستیکهای دارای استاندارد DOT مسابقهای و لاستیکهای مسابقهای مسطح برای مسابقات رانندگی استفاده شود.
از آنها بپرسید! اما آگاه باشید که اگر به شما گفتند که لاستیک شمارا در کمتر از ۱۰ دقیقه و به قیمتی کمتر از ۱۰ دلار و بدون درآوردن لاستیک از چرخ تعمیر میکنیم، بدانید که آنها از روشهای انجمن تولیدکنندگان لاستیک (روشهای استاندارد) پیروی نمیکنند.
تعمیر صحیح پنچری که دارای چندمرحله است، در حدود ۳۰ دقیقه طول کشیده و احتمالا حدود ۳۰ دلار هزینه خواهد داشت. رانندگی با لاستیکی که بهدرستی تعمیر نشده باشد خطرناک است، چون این کار به لاستیک صدمهی بیشتری وارد کرده و یا منجر به کاهش استحکام و قدرت لاستیک در طول زمان میشود.
رانندگی در سرعتهای بالا، با لاستیکهایی که بهدرستی تعمیر نشدهاند، ممکن است بهطور ناگهانی مشکل ایجاد نماید و باعث از دست رفتن کنترل وسیله نقلیه شود. علاوهبراین استفاده از تیوب داخلی بهعنوان جایگزین روش صحیح تعمیر، باعث تولید گرمای اضافی در لاستیکها میشود. لذا برای تعمیر تایر از تیوب داخلی استفاده نکنید.
دکتر خودرو (بازرگانی مشک فام) متشکل از مجموعه فروشگاه های تعویض لاستیک با سابقه میباشد و در هر نقطه ای که شما بخواهید برای هر مدل اتومبیل داخلی و خارجی برای خرید لاستیک و نصب انواع لاستیک میشلن ، فالکن ، بارز و .... در خدمت شماست . این نمایندگی با حضور به موقع و تعویض لاستیک درمحل باعث صرفه جویی دروقت و هزینه شما می شود.