محوطه سازی چیست؟ از صفر تا صد اجرای محوطه سازی

1

محوطه سازی چیست؟ از صفر تا صد اجرای محوطه سازی : محوطه سازی در اصل استفاده از المان‌های مختلف و جایگذاری مناسب آنها در کنار یکدیگر، برای زیباتر شدن فضای بیرونی است. محوطه سازی یا لند اسکیپ شاخه‌ای گسترده در صنعت ساخت و ساز است؛ به طور مثال ایجاد فضا در یک شهرک مسکونی و یا در محوطه یک ویلا یا ساختمان، همگی در مباحث محوطه سازی جای می‌گیرد و شرکت تاتیان مجری محوطه سازی در تهران و شمال می باشد. در محوطه سازی از سنگ، چوب، رنگ های متفاوت، گل و گیاهان متفاوت، درخت، شیشه، خاک و غیره استفاده می شود و همین اقلام تأثیر بسیار زیادی در زیبایی خانه دارند. توجه کنید که محوطه سازی باید در نظر گرفتن آب وهوا ساخته شود تا در هر شرایطی سالم بماند. در ادامه با مراحل ساخت محوطه آشنا می شوید. با شرکت ساختمانی تاتیان همراه باشید:

محوطه سازی برای چه مکانهایی مناسب است؟ آیا محوطه سازی محدود به مکان خاصی می شود؟

محوطه سازی به یک جای خاص محدود نمی‌شود و هر فضایی که دارای چشم انداز باشد و به نوعی در مسیر عبور و مرور قرار بگیرد، برای ساخت محوطه مناسب است. محوطه سازی در معماری طیف گسترده ای را می‌تواند دربرگیرد و برای یک باغچه کوچک تا یک زمین بزرگ با کاربری‌های مختلف، می‌توان طراحی محوطه انجام داد. قطعا هر چه قدر فضا بزرگ تر باشد، طراح باید وقت و انرژی بیشتری صرف کند و قطعا هزینه طراحی محوطه در چنین شرایطی افزایش پیدا خواهد کرد. طراحان منظر و معماران برای هر فضا با توجه به کاربری و محدودیتهایی که وجود دارد، باید به نکات زیادی توجه کنند که در ادامه به برخی از این نکات پرداخته می‌شود.

محوطه سازی

1. محوطه سازی با گل و گیاه ، راهکارها و اصول برای خلق محیطی دل‌فریب

کاشت گیاهان با توجه به هماهنگی و تناسب آنها با فضا، از جمله اقدامات بسیار مهم در طراحی و محوطه‌سازی است که به زیبایی و جذابیت فضا بسیار کمک می‌کند. زمینه‌های سبز و گیاهان با تنوع زیاد، نه تنها جلوه‌ی زیبایی به فضا می‌بخشند بلکه به عنوان عناصر زنده و طبیعی، احساس آرامش و زندگی در محیط را تقویت می‌کنند.

با طراحی دقیق و متناسب با ابعاد و ویژگی‌های فضا، می‌توان با استفاده از گیاهان مناسب، یک زیبایی منحصر به فرد را به وجود آورد. انتخاب گیاهان با توجه به نور، خاک، و آب موجود در محیط، از جمله اقداماتی است که باید با دقت انجام شود تا گیاهان به خوبی رشد کنند و زیبایی فضا را تا حداکثر بیاورند.

به طور مثال، در نقاطی که نور کمی وجود دارد، انتخاب گیاهانی با تحمل نور کم مانند فرنی‌لیف یا زامیفولیا مناسب است. همچنین، در نقاطی که خاک خشک و فاقد آب است، گیاهانی با توانایی تحمل خشکی مانند ساگوپالم یا کاکتوس می‌توانند انتخاب خوبی باشند.

به این ترتیب، با ایجاد تنوع و توازن مناسب در کاشت گیاهان و ایجاد فضایی زیبا و ارام، می‌توان بخش مهمی از پروژه محیطی خانه یا ویلا را به بهترین شکل ممکن به انجام رساند و از زیبایی و طراوت طبیعت در دل فضای بیرونی لذت برد..

2. محوطه سازی با ایجاد فضاهای تفکیک شده ، ایجاد فضاهای تفکیک شده برای تجربه‌های چندگانه در محیط بیرونی

یکی از نکات جذاب در محوطه‌سازی این است که با طراحی مناسب، می‌توان فضاهای تفکیک شده‌ای را در محیط به وجود آورد که هر یک از این فضاها، علاوه بر ایجاد جلوه‌ی زیبایی و جذابیت برای محیط، کاربری جداگانه‌ای را برای شما ارائه می‌دهند. به عبارت دیگر، محوطه‌سازی مناسب می‌تواند فضاهای چندمنظوره‌ای را فراهم کند که هر یک به عنوان یک منطقه منحصر به فرد عمل می‌کنند.

به عنوان مثال، شما می‌توانید بخشی از حیاط یا باغ خود را به فضایی غیر همسطح تبدیل کنید. این فضاها می‌توانند شامل مناطقی با تراکم گیاهان متفاوت، ارتفاعات مختلف زمین، یا انواع تزئینات و ملزومات دیگر باشند. به این ترتیب، می‌توانید بخشی از محیط خود را به عنوان یک فضای استراحتی با زیبایی‌های گیاهی، یا فضایی برای ملاقات با دوستان و خانواده با تزئینات و مبلمان ویژه، طراحی کنید.

این اقدام نه تنها به شما امکان می‌دهد تا از زیبایی طبیعت لذت ببرید، بلکه همچنین از فضاهای مختلفی برای فعالیت‌ها و استفاده‌های مختلف بهره‌مند شوید. این تنوع در طراحی محوطه‌سازی، زمینه‌ای را برای خلق تجربه‌های متنوع و شگفت‌انگیز در دل فضای بیرونی خانه یا ویلای شما فراهم می‌کند..

3. محوطه سازی با آلاچیق ، آلاچیق‌ها به عنوان عنصر کلیدی در محوطه‌سازی

یکی از مهمترین و پرکاربردترین عناصری که در طراحی محوطه‌ها و فضاهای باغ‌ها یا حیاط‌ها معمولاً مشاهده می‌شود، آلاچیق‌ها هستند. آلاچیق‌ها به عنوان یکی از عناصر محبوب و جذاب در محوطه‌سازی شناخته می‌شوند و به دلایل مختلفی مورد توجه قرار می‌گیرند.

آلاچیق‌ها به علاوه از جلوه زیبایی که به فضا می‌بخشند، از دیدگاه راحتی و استفاده نیز بسیار ارزشمند هستند. این سازه‌ها به ساکنان منزل امکان می‌دهند تا به راحتی در فضای باز از طبیعت لذت ببرند، در زیر سایه آلاچیق از آفتابی گرم دوری کنند یا در آنجا از یک فضای آرام برای استراحت و گذراندن اوقات خود بهره‌مند شوند.

محوطه سازی

همچنین، آلاچیق‌ها معمولاً با طراحی‌های مختلفی ارائه می‌شوند که انتخاب آنها بسته به سلیقه و استفاده مورد نظر صاحبان فضا متغیر است. طرح‌ها و اشکال مختلف آلاچیق‌ها، امکان ایجاد یک تنوع زیبایی در فضاهای سبز را به ارمغان می‌آورند و به آنها شخصیت و جذابیتی خاص می‌بخشند.

با این همه، آلاچیق‌ها به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی محوطه‌سازی، نه تنها زیبایی و جذابیت به فضا می‌بخشند بلکه راحتی و امکاناتی مناسب برای استفاده روزمره ساکنان را نیز فراهم می‌سازند..

4. محوطه سازی با استخرها ، طراحی محوطه با استخرها به عنوان نقطه تمرکزی

یکی از لوکس‌ترین و شیک‌ترین گزینه‌هایی که معمولاً در طراحی محوطه‌سازی باغ و حیاط‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، ساخت یک استخر است. این اقدام نه تنها به زیبایی و جذابیت فضا کمک می‌کند بلکه امکان ایجاد یک محیط آرام و استراحتی در دل خانه را فراهم می‌آورد. محوطه سازی با اضافه کردن یک استخر، از جمله گزینه‌های محبوبی است که به عنوان نشانه‌ای از شکوه و لوکس بودن منزل شما شناخته می‌شود.

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که ابعاد استخرهای خود را به گونه‌ای طراحی کنند که با فضای کلی محوطه بیرونی منزل هماهنگ باشد. این امر باعث می‌شود که استخر به عنوان یک عنصر یکپارچه در طراحی محوطه سازی به نظر برسد و جلوه‌ی شکوهمندی را به فضا ببخشد. به ویژه در خانه‌های ویلایی شخصی که معمولاً دارای فضای بیشتری هستند، اضافه کردن یک استخر به محوطه، از زیبایی و استفاده‌ی کاربری بالایی برخوردار است.

استخرها به عنوان یکی از انتخاب‌های معروف و محبوب در طراحی محوطه سازی، نه تنها به شما امکان می‌دهند تا از آب و هوای گرمان و روزهای تابستانی لذت ببرید بلکه همچنین به عنوان یک نقطه مرکزی جذاب برای برگزاری مهمانی‌ها و تفریحات خانوادگی شما خواهد بود..

5. محوطه سازی با آبنما ، نور و صدا و جریان، جذابیت‌های محوطه سازی با آبنما

یکی از گزینه‌های دیگر و بسیار محبوب در محوطه‌سازی، نصب آبنماهاست که در سال‌های اخیر جزء آیتم‌های پر استفاده و مورد علاقه قرار گرفته‌اند. آبنماها به عنوان یک عنصر زیبا و جذاب، از جلوه خاصی استفاده می‌کنند و با جریان آب و اشکال متنوعی که به وجود می‌آورند، زیبایی و جذابیتی خاص به فضا اضافه می‌کنند.

آبنماها اغلب در گوشه‌هایی از حیاط یا باغ قرار می‌گیرند و با ریزش آب از ارتفاع مختلف، مناظری زیبا و دلچسب ایجاد می‌کنند. این آبنماها نه تنها برای دیدن روانشناسی آب و لذت بردن از جاری شدن آب جذاب هستند، بلکه می‌توانند با نورپردازی مناسب و اضافه کردن اثرات صوتی موزیکال، احساسی آرامش‌بخش و دلچسب را برای ساکنان فضا به ارمغان بیاورند.

استفاده از آبنماها، فضایی منحصر به فرد و دل‌پذیر را در محوطه‌سازی فراهم می‌کند و به دلایل متعددی از جمله افزایش زیبایی و آرامش، جلب توجه مهمانان، و ایجاد فضایی مناسب برای استراحت و تفریح، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

محوطه سازی

6. محوطه سازی با باربیکیو ، گرمای تابستانی با طعمی متفاوت

شاید برایتان جذاب باشد که در گوشه‌ای از فضای حیاط یا باغ خانه‌تان محلی ثابت داشته باشید که مختص به کباب کردن و صرف شام در دورهمی‌هایتان باشد. باربیکیوها انواع مختلفی دارند یکی از پُرطرفدارترین آیتم‌ها در محوطه سازی هستند. اگر در حیاط یا باغ‌تان فضای کافی دارید می‌توانید یک دست میز و صندلی جمع و جور هم در نزدیکی محل باربیکیوتان تدارک ببینید تا به راحتی بتوانید دورهمی‌های خود به صرف ناهار یا شام را به راه بیاندازید.

7. محوطه سازی با نورپردازی ، استفاده از نورپردازی برای ایجاد اثرات جذاب و دلفریب در محیط‌های بیرونی

نورپردازی بخش کامل کننده پروژه محوطه سازی است. تجربه نشان داده که هر محوطه سازی با یک نورپردازی صحیح و اصولی شمایل زیباتر و شیک‌تری پیدا کرده است که قابل مقایسه با محوطه سازی‌های ساده‌تر نبوده است.

نورپردازی را می‌توانید به راحتی در هر بخشی از محوطه سازی‌ به کار ببرید و نتیجه بسیار مطلوب کار را ببینید.

نمونه‌های خاص‌تری از محوطه سازی نمونه‌هایی وجود دارند که در آن‌ها حتی نهرهای شبیه سازی شده و برکه‌های کوچک نیز ایجاد شده است. همانطوریکه پیش‌تر نیز گفته شد، محوطه سازی گزینه‌های بسیار متنوعی دارد، اما آنچه در این بین حائز اهمیت است این است که شما چه میزان بودجه‌ای را می‌خواهید صرف محوطه سازی در خانه یا ویلایتان کنید. زیرا هر آیتمی که شما به محوطه سازی حیاط‌تان اضافه می‌کنید، هزینه‌ای مجزا از شما طلب خواهد کرد.

بنابراین برای اینکه هم یک محوطه سازی دلخواه در فضای بیرونی ساختمانتان داشته باشید و هم خود را از دام هزینه‌های بیشتر در امان بدارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم ابتدا با در نظر گرفتن بودجه‌ای که برای این کار کنار گذاشته‌اید و فضایی که در اختیار دارید، مناسب‌ترین گزینه‌ها را برای محوطه سازیتان انتخاب کنید. منظور از گزینه‌های مناسب گزینه‌هایی است هم برایتان کاربردی است و هم به زیبایی فضا می‌افزاید و در عین حال اضافی و بلا استفاده نیز نیست.

محوطه سازی حیاط کوچک منزل

هر چه فضای شما کوچکتر باشد باید با دقت نظر بیشتری به محوطه سازی حیاط منزل بپردازید.در فضاهای شهری و مجتمع‌های مسکونی با یک فضای زیبا می‌توانید جذابیت زیادی برای ساکنان و مهمانان به ارمغان بیاورید و به همین دلیل ارزش ملک شما بالا خواهد رفت.

استفاده از واش بتن و واش بتن چراغدار به جای موزاییک‌های معمولی جلوه ای صد چندان به محل سکونت شما خواهد داد. استفاده از سنگ رودخانه ای به جای چمن، هزینه‌های نگهداری و آبیاری را برای ساکنان بیش از 70 درصد کاهش خواهد داد.

محوطه سازی ویلا مدرن و کلاسیک

ویلاها به ویژه ویلاهای خارج از شهر، امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و افراد دوست دارند ساعاتی از وقت خود را به ماندن در ویلا اختصاص بدهند. همین مسئله اهمیت محوطه سازی ویلا را دو صد چندان کرده است. چنانچه محوطه سازی ویلا در نظر گرفته نشود، از نظر بصری آشفتگی ذهنی ایجاد خواهد شد. محوطه سازی ویلا، می‌­تواند به بهینه سازی محیط، کمک کند. آن دسته از باغ‌هایی که برای شان محوطه سازی صورت می‌گیرد، فضاهای هدفمند تری خواهند داشت. علاوه بر این، دسترسی به گیاهان و رسیدگی به آن‌ها در شرایطی که محوطه سازی ویلا صورت بگیرد، راحت تر است.

محوطه سازی

محوطه سازی حیاط ویلا

در گذشته تمرکز افراد در طراحی ویلا بود ولی به مرور زمان، محوطه سازی حیاط ویلا نیز مورد توجه قرار گرفته است. اگر یک ویلا به خوبی طراحی و اجرا شده باشد ولی حیاط آن مورد توجه قرار نگرفته باشد، زیبایی ویلا زیر سئوال خواهد رفت. حیاط ویلا بر اساس سبک ویلا باید طراحی شود. به عنوان مثال، نمی‌توان برای یک ویلا که به سبک مدرن طراحی شده، طراحی حیاط ویلا را به سبک طبیعت گرایانه یا کلاسیک انجام داد.

عدم تناسب بین ساختمان و محوطه، برای مخاطب ایجاد آشفتگی بصری خواهد کرد. طراحی حیاط ویلا یک کار تخصصی است و برای این منظور باید از مهندسان منظر و فضای سبز کمک گرفت. انتخاب گیاهان در طراحی حیاط ویلا به اندازه انتخاب متریال اهمیت دارد پس کارفرما برای رسیدن به بهترین نتیجه، باید همکاری لازم را با مهندس مجری برای انتخاب گیاهان داشته باشد.

محوطه سازی مجتمع‌های تجاری و اداری

در طراحی محوطه مجتمع‌های تجاری و اداری، بیش از اینکه کاربردی بودن فضاهای سبز مد نظر قرار باشد، زیبایی اهمیت دارد. البته قسمت‌هایی را هم باید به شکل کاربردی در نظر گرفت. ولی ایجاد چشم اندازهایی که از دور هم دیده شوند، ضرورت دارد. گیاهانی که در محوطه سازی این نوع مجتمع‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، بیشتر گیاهانی با بافت نرم محسوب می‌شوند. گاهی در صورت ایجاد شرایط مناسب و نداشتن محدودیت در متراژ، می‌توان در فضای داخلی از نخل‌ها هم استفاده کرد به شرط آنکه سقف به اندازه کافی بلند و تهویه و نور کافی نیز وجود داشته باشد.

گیاهان گل دار در طراحی محوطه باید به گونه ای قرار بگیرند که احتمال چیده شدن آن‌ها به حداقل ممکن برسد. فلاور باکس‌ها، دیوارهای سبز و به طور کلی فضای سبز عمودی می‌تواند گزینه مناسبی برای مجتمع‌های تجاری و اداری باشد. حتی در شرایط دسترسی به بام می‌توان طراحی روف گاردن را مد نظر قرار داد.

محوطه سازی باغ

محوطه سازی باغ وابسته به عوامل متعددی است. در اینجا به اختصار دو مورد از آنها را بیان می‌کنیم که مهم ترین عامل کاربری باغ شماست، اینکه صرفا یک باغ با درختان یا گیاهان است یا باغ میوه بسیار مهم می‌باشد.

محوطه سازی

شرکت محوطه سازی

معماری منظره یا همان محوطه سازی یک حرفه سازماندهی شده و تخصصی است. کسی که به عنوان طراح فضای سبز فعالیت می‌کند می‌تواند در حوزه طراحی باغ، طراحی منظره، انتخاب بهینه پوشش گیاهی، انتخاب عناصر دکوراسیون فضای سبز و بسیاری موارد دیگر به خوبی فعالیت کند. امروزه اصطلاح معماری فضای سبز در میان طراحان ساختمانی، شناخته شده است. 

زیباترین نما را می‌توانید با اصول طراحی و محوطه سازی برای ویلای خود ایجاد کنید. برای مشورت در این زمینه با کارشناسان شرکت ساختمانی تاتیان تماس بگیرید.

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام
با ورود و یا ثبت نام در سایت شما شرایط و قوانین استفاده از سایت و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید.



دیدگاه ها

کاربر 13 می‌گوید:
  • 1401/12/15 - 13:53

ممنون از مقاله مفیدتون

پاسخ